Történet
A Kossuth Lajos tér északi és déli oldala a két világháború között kezdett beépülni. A Fővárosi Közmunkák Tanácsa 1928-ban Hültl Dezső építészt, egyetemi professzort kérte fel, hogy tervezzen a telkek tulajdonosai által kötelezően alkalmazandó, egységes, historizáló homlokzatokat. A tértől idegen építészeti megoldások elkerülése mellett az is fontos cél volt, hogy az elaprózott telekviszonyok ellenére a házaknak középületszerű megjelenést biztosítsanak. A déli oldalon a négy telekből csak a Nádor utcával szomszédos és a mellette fekvő épült be a II. világháborúig, a másik kettő üresen maradt. Az 1950-es években ezt a területet szemelték ki a kelet-nyugati metróvonal Kossuth Lajos téri állomásának felszíni építménye számára. Bár felmerült, hogy a félig elkészült déli térfalat a Hültl-féle tervek figyelembevételével fejezzék be, a metróépítés 1954-es leállítása után a tervezés is elakadt. Az 1965-ben újraindult munkák során a metróállomás felszíni épületével egyesített irodaházat szántak ide, amely az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság otthona lett volna. Viták után, 1968-ban új tervezőt jelöltek ki, majd 1973-ban egy későmodern, tömegében igazodó irodaház épült fel, ahol a Magyar Kereskedelmi Kamarát és a Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetségét (MTESZ) helyezték el.
A projekt
Az épület megújításának módjára 2015-ben nemzetközi építészeti ötletpályázat kereste a megoldást, melyre 40 pályamű érkezett. A műszakilag elavult épület bontására 2016–2017 folyamán került sor, miután az előzetes vizsgálatok kiderítették, hogy az épület tartószerkezete a vártnál rosszabb állapotú, és így egy felújítás során nem használható fel újra. Ennek oka az volt, hogy a talajvíz rendszeresen elöntötte a pincét, ami a vasbeton nagyarányú korróziójával járt az alapoknál. A teljes bontás miatt lehetővé vált a Hültl-féle terv szerinti külső homlokzat hiteles továbbépítése és befejezése.
A 2019 végén átadott hatszintes épület kívülről a szomszédos Kossuth Lajos téri házak homlokzati struktúrájának és tömegbeli megjelenítésének folytatása, belül pedig egy korszerű, a 21. századi elvárásoknak megfelelő irodaház 9000 m2 hasznos területtel, az Országgyűlés Hivatala igényei szerinti alaprajzi elrendezéssel, és az Országházzal összeköttetést biztosító, térszint alatti folyosóval. Az épület szervesen egybeépült az M2 metró felszíni csarnokával, a földszinten egy közel 80 fő befogadására alkalmas nyilvános étterem és kávézó nyílt.
Partnerek
Generál építészeti tervezés: UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt., VADÁSZ és TÁRSAI Építőművész Kft.
Kivitelező: Market Építő Zrt.



